PROJECT-BASED LEARNING AS A TOOL FOR INTEGRATION OF THE UNIVERSITY ACTIVITIES INTO THE EDUCATIONAL SPACE OF THE REGION (EXPERIENCE OF IMPLEMENTING PROJECT-BASED LEARNING TECHNOLOGY IN SIBSIU)
Abstract
Assessing the role of higher education requires searching for qualitatively new parameters in the characteristics of its educational space, including those establishing the compliance of the educational technologies used with the challenges of innovative, technological and social development of the regions and Russia as a whole. It is obvious that the effectiveness of the educational model of the university lies in increasing the level of training of a graduate who is able to successfully perform professional tasks in the context of socio-economic and political transformations.
About the Authors
E.V. ProtopopovRussian Federation
A.V. Feoktistov
M.V. Temlyantsev
O.V. Gordeeva
M.B. Vasilyeva
References
1. Лощилова М.А., Добрычева И.В. Взаимо-действие вузов и социальных партнеров в обеспечении качества подготовки выпуск-ников технического вуза // Профессио-нальное образование и занятость молоде-жи: XXI век. Проблема опережающей под-готовки кадров для российской экономики (региональный аспект). Материалы Меж-дународной научно-практической конфе-ренции – Кемерово: Кузбасский регио-нальный институт развития профессио-нального образования, 2016. С. 38 – 41.
2. Миэринь Л.А., Быкова Н.Н., Зарукина Е.В. Современные образовательные технологии в вузе: учеб.- метод. пособие. – СПб.: Изд-во СПбГЭУ, 2015. – 169 с.
3. Блохин А.Л. Метод проектов как личност-но-ориентированная педагогическая техно-логия: дис. канд. пед. наук. Ростов н/Д., 2005. – 154 с.
4. Емельянова Н.В. Проектная деятельность студентов в учебном процессе // Вестник высшей школы. 2011. № 3. С. 82 – 84.
5. Бордовская Н.В. Современные образова-тельные технологии: учебное пособие. – М.: КНОРУС, 2016. – 432 с.
6. Степанова С.Н. Трансформация «идеи университета» в эволюционирующем обра-зовательном пространстве. – Томск: ТМЛ-Пресс, 2012. – 128 с.
7. Хитринцева А.В. Интерактивная образова-тельная среда вуза как основа проектиро-вания профессионально-образовательного процесса // Академический журнал Запад-ной Сибири. – Тюмень: Изд-во М-центр , 2010. С. 6 – 7.
8. Багдасарьян Н.Г., Гаврилина Е.А. Еще раз о компетенциях выпускников инженерных программ, или Концепт культуры в компе-тенциях инженеров // Высшее образование в России. 2010. № 6. С. 23 – 26.
9. Цыгулева М.В. Опыт реализации проект-ной методики для формирования профес-сиональной компетентности специалиста // Вестник Томского гос. пед. ун-та. 2010. Вып.10. С. 56 – 62.
10. Марков А.П. Проектная культура специа-листа как условие его профессиональной успешности // Вестник Казанского гос. ун-та. 2003. Вып 1. С. 56 – 60.
11. Стенина Т.Л. Становление проектной культуры студентов / Под ред. Лебедева Л.Д. – Ульяновск: УлГТУ, 2011. – 243 с.
Review
For citations:
Protopopov E., Feoktistov A., Temlyantsev M., Gordeeva O., Vasilyeva M. PROJECT-BASED LEARNING AS A TOOL FOR INTEGRATION OF THE UNIVERSITY ACTIVITIES INTO THE EDUCATIONAL SPACE OF THE REGION (EXPERIENCE OF IMPLEMENTING PROJECT-BASED LEARNING TECHNOLOGY IN SIBSIU). Bulletin of the Siberian State Industrial University. 2017;(4):63-69. (In Russ.)