PROFESSIONALY-FUNCTIONAL AND SYSTEM-RELATED MEANING PRIMITIVES AND STRUCTURES IN THE ORGANIZATION AND PROCESSING OF THE RESULTS OF RESEARCH IN THEORY AND METHODOLOGY OF PHYSICAL EDUCATION
Abstract
Professionaly-functional and system-related meaning primitives and constructs in organization and processing of research results in theory and methodology of physical education guarantee, in a holistic understanding of the direction of productive solution of development problems, an increase in quality of involvement of future physical education teachers in process of meaningful organization of scientific and pedagogical research. Selection and refinement of possibilities of using professionaly-functional and system-related meaning primitives and constructs in organization and processing of research results in theory and methodology of physical education are revealed through the processes of theorization and technologization of scientific research and scientific research in theory and methodology of physical education. The concepts of "professionaly-functional primitives in organization and processing of research results in the theory and methodology of physical education", "professionaly-functional constructs in organization and processing of research results in theory and methods of physical education", "system-related meaning primitives in organization and processing of research results in theory and methodology of physical education"," system-semantic constructs in organization and processing of research results in theory and methodology of physical education" are stated. Ideas, foundations and pedagogical conditions for ensuring quality of organization and processing of research results in theory and methodology of physical education are highlighted. Examples of application of professionaly-functional and system-related meaning primitives and constructs in organization and processing of research results in the theory and methodology of physical education are presented. The prospects for theorization and technologization of the process of using professionaly-functional and system-related meaning primitives and constructs in organization and processing of research in theory and methodology of physical education are indicated and specified.
About the Authors
E. V. RyndovskayaRussian Federation
E. M. Khrenova
O. A. Ugolnikova
References
1. Киргуева Ф.Х., Тотоонова М.Х. Современные представления о модели-ровании в педагогике // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 3. С. 404.
2. Гутак О.Я., Козырев Н.А., Козырева О.А. Педагогическое моделирование как метод и технология продуктивно-инновационного решения задач профессионально-педагоги-ческой деятельности // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2019. № 5 (74). С. 154 – 162.
3. Козырева О.А. Педагогическое моделирование в профессиональной деятельности учителя и научно-педагогического работника // Вестник Мининского университета. 2020. Т. 8. № 2. С. 1. https://doi.org/10.26795/2307-1281-2020-8-2-1
4. Юрьев А.Б., Козырев Н.А., Козырева О.А. Теоретизация и технологизация как процессы, ресурсы и продукты современного образования и педагогической науки // Вестник РМАТ. 2021. № 1. С. 85 – 89.
5. Коновалов С.В., Козырев Н.А., Козырева О.А. Теоретизация в педагогической науке: общенаучный и общепрофессиональный аспекты // Бизнес. Образование. Право. 2018. № 4 (45). С. 376 – 385. https://doi.org/10.25683/ VOLBI.2018.45.409
6. Козырева О.А. Теоретизация в дидактиче-ском и научно-педагогическом знании // Вестник Мининского университета. 2018. Т. 6. № 4. С. 5.
7. Козырева О.А. Теоретизация в педагогике как объект научного поиска и научного ис-следования // Гуманитарно-педагогическое образование. 2019. Т. 5. № 2. С. 116 – 123.
8. Балицкая Н.В., Козырев Н.А., Козырева О.А. Информационная культура в структуре адаптивно-продуктивного развития личности в системе непрерывного образования // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2020. № 6 (81). С. 169 – 181.
9. Коновалов С.В., Козырев Н.А., Козырева О.А. Теоретико-методологические возможности использования педагогического моделирования в системе педагогического и инженерно-технического образования // Вестник Уд-муртского университета. Серия Фило-софия. Психология. Педагогика. 2019. Т. 29. № 1. С. 72 – 86.
10. Юрьев А.Б., Козырев Н.А., Козырева О.А. Основы сопоставительного анализа в контексте использования дидактической и научной теоретизации // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2021. № 1 (82). С. 200 – 211.
11. Гапиенко Т.А., Козырев Н.А., Митькина Е.В. Педагогическая поддержка и фасилитация в модели развития обучающегося в системе непрерывного образования // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2018. № 2. С. 5 – 10.
12. Козырева О.А., Козырев Н.А., Коновалов С.В. Педагогическое моделирование и педагогические конструкты в формировании культуры самостоятельной работы личности // Современные наукоемкие технологии. 2018. № 9. С. 177 – 181.
13. Козырева О.А. Теоретизация и моделирование педагогических условий в профессиональной деятельности научно-педагоги-ческого работника // Вестник Мининского университета. 2021. Т. 9. № 1. С. 3.
14. Козырева О.А. Теоретизация как технология и продукт системы непрерывного образования // Вестник Северо-Осетинского государственного университета им. К.Л. Хетагурова. 2019. № 3. С. 101 – 110. https://doi.org/ 10.29025/1994-7720-2019-3-101-110
15. Токарев Ю.А. Статистическая оценка факторов инновационной деятельности // Профессиональная ориентация. 2020. № 1. С. 6.
16. Балицкая Н.В., Козырев Н.А., Козырева О.А. Теоретизация успешности продуктивного становления личности в системе непрерывного образования // Вестник Северо-Кав-казского федерального университета. 2020. № 3 (78). С. 130 – 142.
17. Коновалов С.В., Козырев Н.А., Козырева О.А. Педагогическая поддержка и научное донорство в адаптивно-продуктивном развитии личности в системе непрерывного образования // Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2021. Т. 31. № 1. С. 94 – 107. https://doi.org/ 10.35634/2412-9550-2021-31-1-94-107
18. Юрьев А.Б., Фастыковский А.Р., Козырев Н.А. Профессиональная поддержка личности как метод и технология современного непрерывного образования // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2021. № 2 (83). С. 204 – 213.
19. Шибаева Н.Н., Комякова И.В., Козырева О.А. Методология и модели обеспечения качества реализации идей профессиональной поддержки педагога в образовательной организации // Педагогическое образование на Алтае. 2020. № 2. С. 101 – 106.
20. Кобзарь Т.К., Козырев Н.А., Митькина Е.В. Педагогические конструкты и педагогиче-ские конструкторы в изучении и исследовании основ педагогической поддержки личности в системе непрерывного образования // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2019. Т. 3. № 2. С. 111 – 118. https://doi.org/10.21603/2542-1840-2019-3-2-111-118
21. Булычев В.А. Статистическое моделирование как средство развития информационной и математической культуры школьников // Информатика в школе. 2020. № 8 (161). С. 4 – 11.
22. Бутенко Ю.И., Труфанова Н.О., Федорин А.Д. Статистическое исследование по использованию социальных сетей в образовательном пространстве // Alma mater (Вестник высшей школы). 2020. № 4. С. 84 – 88.
23. Орлов А.И. Статистические и экспертные методы в задачах экономики и управления наукой // Политематический сетевой элек-тронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2021. № 166. С. 1 – 35.
24. Редлих С.М., Козырева О.А. Математические и статистические методы в технологии диагностики сформированности культуры само-стоятельной работы педагога // Ученые записки Забайкальского государственного гуманитарно-педагогического университета им. Н.Г. Чернышевского. 2011. № 6. С. 40 – 44.
25. Козырева О.А. Теоретизация как технология и конструкт развития личности в системе непрерывного образования // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2019. № 4 (73). С. 146 – 155.
26. Козырева О.А. Теоретизация в профессио-нальной деятельности учителя и научно-педагогического работника // Ученые записки Крымского федерального университета им. В.И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология. 2021. Т. 7. № 2. С. 66 – 81.
Review
For citations:
Ryndovskaya E.V., Khrenova E.M., Ugolnikova O.A. PROFESSIONALY-FUNCTIONAL AND SYSTEM-RELATED MEANING PRIMITIVES AND STRUCTURES IN THE ORGANIZATION AND PROCESSING OF THE RESULTS OF RESEARCH IN THEORY AND METHODOLOGY OF PHYSICAL EDUCATION. Bulletin of the Siberian State Industrial University. 2021;(2):53-59. (In Russ.)