Preview

Bulletin of the Siberian State Industrial University

Advanced search

HEALTH-FORMING THINKING AS A PRODUCT OF TECHNOLOGY OF INTEGRATED DEVELOPMENT OF PERSONALITY AND SOCIETY

Abstract

Health-forming thinking can be represented in the theorized conditions of clarification and visualization of modern science as a product of technologization of the integrated development of an individual and society. The uniqueness and relevance of the process of health-forming thinking development can be actively described through creation of humanistically expedient environments that reveal the uniqueness of formulation and solution of development problems through its components in the construct “I want, I can, I must, I am”, personification of choice of development direction and self-expression, self-realization and self-actualization. Promptness and correctness of the research-based clarification of the components of personal health-forming thinking development in the system of lifelong education is a method and mechanism for optimizing possibilities of managing humanistically expedient development of society, age-appropriate personal activities and availability of increasing professional level of scientific and pedagogical workers, determining direction and effectiveness of the student's activity in the system of meanings, goals, values, functions, competencies and other components of the scientific solution to the problems of integrating education, science, art, culture and sports. At the level of general scientific theorization, the health-forming approach is defined as a system of scientific knowledge and solutions to the problems of integrity of individual and social development, the constituent methodologies unify the ideas of health-forming thinking in the system of preferences and coordination of the capabilities of an individual and society. At the level of general pedagogical and general psychological theorization, health-forming type of thinking of the individual is defined as a category of psychological and pedagogical clarification of conditions and technologies for social development of personality, scientific and pedagogical research and personified-productive clarification of the scientific picture of the world are due to the categorical flexibility and reliability of the ideas of the development of personality and society. 

About the Authors

I. I. Pushkareva
Siberian State Industrial University, Novokuznetsk
Russian Federation


O. S. Goleva
Siberian State Industrial University, Novokuznetsk


O. A. Ugolnikova
Siberian State Industrial University, Novokuznetsk


References

1. Киргуева Ф.Х., Тотоонова М.Х. Современные представления о моделировании в педагогике // Современные проблемы науки и образова-ния. 2015. № 3. С. 404.

2. Коновалов С.В., Козырев Н.А., Козырева О.А. Теоретико-методологические возможности использования педагогического моделирования в системе педагогического и инженерно-технического образования // Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2019. Т. 29. № 1. С. 72 – 86.

3. Казанцева Н.А., Козырев Н.А., Козырева О.А. Теоретизация возможностей управления качеством включенности личности в спортивно-образовательную среду ДЮСШ // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2020. Т. 25. № 188. С. 105 – 113. DOI 10.20310/1810-0201-2020-25-188-105-113.

4. Юрьев А.Б., Козырев Н.А., Козырева О.А. Основы сопоставительного анализа в контек-сте использования дидактической и научной теоретизации // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2021. № 1 (82). С. 200 – 211.

5. Козырева О.А. Теоретизация идей продуктивного возрастосообразного становления личности в системе непрерывного образования // Вестник Башкирского государственного педа-гогического университета им. М. Акмуллы. 2020. № 3 (56). С. 58 – 66.

6. Чигишев Е.А., Козырев Н.А., Козырева О.А. Модели и методология теоретизации и фор-мирования успешности личности студента училища олимпийского резерва в спорте, науке, образовании // Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2019. Т. 29. № 1. С. 226 – 234. DOI: 10.35634/2412-9550-2019-29-2-226-234.

7. Козырева О.А. Технологизация, унификация и научное донорство в системе непрерывного образования // Вестник СОГУ. 2020. № 3. С. 106 – 113. DOI: https://doi.org/10.29025/1994-7720-2020-3-106-113.

8. Пожаркин Д.И., Казанцева Н.А., Козырева О.А. Теоретизация качества и технологиза-ция развития личности в спортивно-образовательной среде // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10. № 4. С. 4280 – 4290. DOI: https://doi.org/10.20-913/2618-7515-2020-4-12.

9. Юрьев А.Б., Козырев Н.А., Козырева О.А. Теоретизация и технологизация как процессы, ресурсы и продукты современного образования и педагогической науки // Вестник РМАТ. 2021. № 1. С. 85 – 89.

10. Логачева Н.В., Козырев Н.А., Козырева О.А. Проектирование и реализация возможностей повышения качества самореализации и со-трудничества личности в спортивно-образовательной среде // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2019. Т. 24. № 183. С. 91 – 101. DOI 10.20310/1810-0201-2019-24-183-91-101.

11. Миронович А.В. Теоретизация возможностей развития личности в здоровьеформирующей среде образовательной организации. – В кн.: XIV Машеровские чтения: матер. Междун. науч.-практич. конфер. студ., аспир. и молод. уч. (Витебск, 21 октября 2020 г.). – Витебск: ВГУ им. П.М. Машерова, 2020. С. 578 – 580.

12. Фандюшина И.А., Демидова Т.В., Троицкая И.В. Основы физического воспитания и физической культуры в теоретизации качества здоровьеформирующего мышления личности. – В кн.: Современные тенденции и инновации в науке и производстве. Матер. IX Междун. науч.-практ. конфер. (Междуреченск, 15 апреля 2020 г.). – Междуреченск, 2020. С. 345-1 – 345-6.

13. Аксенова А.Н., Чигишев Е.А., Сидоренко Е.А. Здоровьеформирующее мышление личности в спортивно-образовательной среде училища олимпийского резерва. – В кн.: Общество и экономическая мысль в XXI в.: пути развития и инновации. Матер. VIII Междун. науч.-практич. конфер. (Воронеж, 9 апреля 2020 г.). – Воронеж: Издательско-полиграфический центр «Научная книга», 2020. С. 503 – 506.

14. Боронина Н.В., Селиванова Е.Г., Козырева О.А. Здоровьеформирующее мышление как механизм оптимизации качества развития личности в спортивной организации. – В кн.: Актуальные вопросы физического воспитания молодежи и студенческого спорта. Сб. тр. Всеросс. научн.-практич. конфер. (Саратов, 30 октября 2020 г.). – Саратов: Изд-во «Саратовский источник», 2020. С. 524 – 529.

15. Ежуров И.Р., Беланова А.С., Мельнова К.А. Здоровьеформирующее мышление личности в структуре ДЮСШ: определения и модели. – В кн.: Современные тенденции и инновации в науке и производстве. Матер. IX Междун. науч.-практ. конфер. (Междуреченск, 15 апреля 2020 г.). – Междуреченск, 2020. С. 314-1 – 314-7.

16. Пожаркин Д.И., Савичева Е.В., Угольникова О.А. Роль спортивно-образовательной среды ДЮСШ в исследовании, формировании и теоретизации качества развития личности // Образование. Карьера. Общество. 2020. № 1 (64). С. 24 – 27.

17. Прунцев Д.С., Гуменный А.В., Беланова Е.С. Здоровьеформирующее мышление как основа повышения качества занятий пауэрлифтин-гом. – В кн.: Качество высшего и среднего профессионального образования в рамках требований профессионального сообщества. Матер. LХI межвуз. науч.-метод. конфер. – Новосибирск: изд. СибГУТИ, 2020. С. 441 – 444.

18. Ермолаева Н.Г., Козырев Н.А. Здоровьефор-мирующее мышление личности в профессио-нально-деятельностном развитии рабочих и служащих в системе непрерывного образова-ния. – В кн.: Актуальные вопросы физического воспитания молодежи и студенческого спорта. Сб. тр. Всеросс. научн.-практич. конфер. (Саратов, 30 октября 2020 г.). – Саратов: Изд-во «Саратовский источник», 2020. С. 567 – 572.

19. Казанцева Н.А., Григораш Е.Е., Дериглазова Н.Е. Идеи здоровьеформирующего подхода в развитии профессионализма тренера ДЮСШ. – В кн.: Личность профессионала: развитие, образование, здоровье. Сб. научн. стат. Вып. 5. Омск. Кельце. Пловдив. – Омск: ИЦ КАН, 2020. С. 190 – 195.

20. Черных Т.А., Трофимова М.Г., Поскотинова М.Г. Принципы здоровьеформирующего мышления и продуктивного становления личности студента УОР. – В кн.: Общество и экономическая мысль в XXI в.: пути развития и инновации. Матер. VIII Междун. науч.-практич. конфер. (Воронеж, 9 апреля 2020 г.). – Воронеж: Издательско-полиграфический центр «Научная книга», 2020. С. 660 – 664.

21. Селиванов В.Л., Семенов В.В., Семенов В.И. Активизация внимания на проблемах здоро-вьеформирующего мышления личности в спорте. – В кн.: Современные тенденции и инновации в науке и производстве. Матер. IX Междун. науч.-практ. конфер. (Междуре-ченск, 15 апреля 2020 г.). – Междуреченск, 2020. С. 339-1 – 339-5.

22. Коновалов С.В., Козырев Н.А., Козырева О.А. Педагогическая поддержка и научное донорство в адаптивно-продуктивном развитии личности в системе непрерывного образования // Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2021. Т. 31. № 1. С. 94 – 107. DOI: 10.35634/2412-9550-2021-31-1-94-107.

23. Шибаева Н.Н., Комякова И.В., Козырева О.А. Методология и модели обеспечения качества реализации идей профессиональной поддержки педагога в образовательной организации // Педагогическое образование на Алтае. 2020. № 2. С. 101 – 106.

24. Юрьев А.Б., Фастыковский А.Р., Козырев Н.А. Профессиональная поддержка личности как метод и технология современного непрерывного образования // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2021. № 2 (83). С. 204 – 213.

25. Козырева О.А. Хобби-терапия в профессио-нальной поддержке педагога в системе непрерывного образования // Вестник СОГУ. 2021. № 1. С. 73 – 79.


Review

For citations:


Pushkareva I.I., Goleva O.S., Ugolnikova O.A. HEALTH-FORMING THINKING AS A PRODUCT OF TECHNOLOGY OF INTEGRATED DEVELOPMENT OF PERSONALITY AND SOCIETY. Bulletin of the Siberian State Industrial University. 2021;(2):33-37. (In Russ.)

Views: 7


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2304 - 4497 (Print)
ISSN 2307-1710 (Online)